12/11/2011

Den gångna veckan

Det har varit så roligt att bo i Stockholm! Den här första veckan känns mer som ett år, så mycket har jag fått vara med om.

Mina jobbkompisar är alldeles fantastiska. Vi kramas alla dagligen :) Kontoret är så mysigt och hemtrevligt och kontrasten är liksom så otroligt stor till vad jag fick uppleva i Österrike. I Österrike satt jag i ett kontor med över 70 personer i samma öppna utrymme, där decibel leveln var i skyarna, koncentrationsförmågan på noll och vänskapen hade gått vilse. Nu delar jag ett rum med min underbara kollega Ronnie och det är jätte roligt...dock har jag ljusröd belysning på endast när jag sitter där ensam :)

En morgon tappade jag bort mig! Jag tog fel vid utgången av tunnelbanan och hamnade typ på andra sidan stan. Gick omkring nästan i en timme före jag hittade jobbet :) Vilken turist.

Lite som turist känner jag mig fortfarande eftersom jag bor hos min kollega Karin. Karin är den snällaste och mest fantastiska människan på jorden "va? inte skall du på nåt hotell bo, är du dum eller? du bor i rummet jag har tomt. Jag köpte gardiner till dig redan också. Så skall vi äta oss smala, gå på långa promenader och få fin rumppa och så lär jag dig magdans! Vad skall vi busa med på jobbet i morgon? Jag älskar bus! Skall vi gå och köpa peruker och ballonger och...." :) :)

Så har jag lärt mig svenska också. Det är ju så roligt som svenskarna pratar. Däremot kallas jag för mumin, vilket inte är så illa. Mumin är ju söt.  De ända orden mina kolleger kunde på finska var ganska i samma stil som de orden jag har lärt mig på svenska. "Saara, jag kan finska! Riipputissi och uutiset!" och efter det hör man någon sjunga "Kolme varista, istui aidalla..."

Så var jag ju till Malmö och Landskrona också och nu tror jag att jag vet hur man pratar Skånska. Man tar bort sista bokstaven av alla ord, säger H istället för R och ett I före varenda ett O. Det som var det svåraste att förstå var PERSONNUMMER på Skånska (jag pratade med vår HR ansvariga och de ville alla veta min personnummer) och jag underade varför vi pratar om pension när jag är ju ännu så ung. PEHISONNUMMÄH.

:)

urgulligt.

Nästa vecka skall jag åka lite mer till Malmö, så skall kolla om jag lr mig lite mer.

Men allting är bra och är superglad :)
Stockholm. Just nu.


1 comment:

Anonymous said...

de va j hiolig. Du fic mamm ioc skhatt....nu kan jag också skånsk....