21/02/2010

eftermiddagskaffe

Jag har aldrig blivit förälskad i filterkaffe. Jag dricker det nog, helt svart. Ibland med lite socker. Oftast med mycket mjök. Som yngre med kakaopulver i :) Men det jag påriktigt gillar är espressokaffe. Godare. Djupare smak. Gör mig glad !

Det som irriterar mig med espressokaffe i Finland är
  1. Det kostar så mycket på caféer (en kopp 2-3 euro! I Italien kostar en kopp 70-80 cent!)
  2. Det är få som kan göra espressokaffe utan att bränna det! Varför måste man packa på så mycket kaffe? Det bränns och blir brunt och beskt. Fy!

Så hemma hos mig har jag endast en mokka, ingen filterkaffemaskin. Min mokka som jag älskar över allt är faktiskt en av rostfritt stål från IKEA! Tänka sig att den kan vara så bra! Jag gillar också dess simpla utseende med raka linjer!
Jag har också en annan mokka. Den fick jag i julgåva av mina italienska vänner Giovanni och Sonia. Idéen med denna Bialettis mokka är att den gör kaffet rakt i muggen. Ganska rolig är den ju men som en ingenjör måste jag nog påpeka at inte så smart. Den har nämligen tendensen att spruta kaffe omkring i köket.
Mina favoritespressomuggar kommer från Milano. De finns framme i mitt kök som prydnader då jag inte använder dem, eftersom jag gillar dem så mycket. Färgerna gör mig glada.
Min favoritefterrätt är förrästen superenkel att göra. Efterrätten heter Affogato, är italienska och betyder drunknad. I riktig Affogato skall man dränka vaniljglass i kaffe och Amaretto, jag dränker vilken god glassmak som helst i endast kaffe.
Om jag nu skulle behöva köpa en ny mokka skulle jag köpa Bialettis modell som heter Mia, den har söta linjer, bra handtag och den är lätt att hälla ifrån.

7 comments:

karin said...

vad smarrigt det där såg ut! och jag som inte ens dricker kaffe... :) är däremot en stor teälskare!

Saara said...

Haha, jag vet Karin att du är en teälskare. Det är nog jag också :) Nu har jag hittat lakritste i närbutiken och har blivit alldeles kär i smaken :)

Jenny said...

Den vart faktiskt jättebra:)

LINDSAY said...

Coffee + ice cream? Genius :)

Saara said...

Jenny: Jag märkte det!!! :) tufft :)
Lindsay: I know :D Simple but good!

Shannon of HAPPINESS IS said...

I've never heard of this Affogato, but I LOVE it!! I shall try it here and I'll be cool, b/c I don't think many people know about it in the States :) xo

Kwil said...

yummy! i think i will have to try this!